Beloond worden

VOOROP© beloont de beste automobilisten van Nederland.

Om te bepalen of jij daar ook bij hoort, meten we jouw rijgedrag. Dit klinkt misschien een beetje eng. Net alsof je nooit hard zou mogen rijden of remmen. Daarom is het belangrijk om te onthouden dat het draait om combinaties van gedrag. Bijvoorbeeld te hard rijden én remmen.

Criteria

De criteria om jouw rijgedrag te bepalen zijn:

  • Hoe vaak je per 100 kilometer de maximum snelheid overschrijdt
  • Hoe vaak je per 100 kilometer met optrekken een te grote versnelling veroorzaakt
  • Hoe vaak je per 100 kilometer met remmen een te grote vertraging veroorzaakt
  • Logischerwijs geeft rijden in het donker of door dichtbevolkte gebieden een grotere kans op ongelukken. Dit heeft dus een lichte invloed op je rijscore.

Al deze factoren dragen bij aan het bepalen van jouw rijscore. Statistische analyses hebben uitgewezen dat bovenstaande factoren goede voorspellers zijn voor de kans op ongevallen. Dit is gebaseerd op de ervaring met 50.000 auto’s gedurende een aantal jaar in het Verenigd Koninkrijk.

Wil je meer weten over de bepaling van jouw rijscore? Klik hier.

Mijn rijscore

Via de Chipin meten we jouw rijgedrag. Aan het einde van elke kalendermaand maken we de balans op en geven we je een groene, oranje of rode score. Op basis van deze maandscores krijg je de volgende punten:

Groen+1
Oranje0
Rood-1

De balans opmaken

Aan het eind van het verzekeringsjaar worden de maandscores bij elkaar opgeteld tot één rijvaardigheidsscore. Op basis van deze rijvaardigheidsscore wordt de rijvaardigheidscorrectie bepaald. Deze wordt als volgt toegepast:

RijvaardigheidsscoreRijvaardigheidscorrectie
9 t/m 12+2
4 t/m 8+1
1 t/m 3+0,5
0+0
-1 t/m -3-0,5
-4 t/m -8-1
-9 t/m -11-2
-12-3

De beginpositie op de kortingsladder is gelijk aan het aantal schadevrije jaren op het moment van ingang van deze verzekeringsovereenkomst. Heb je bij aanvraag van de verzekering bijvoorbeeld 7 schadevrije jaren, dan is je beginpositie trede 7 op de kortingsladder.

Schadevrije jaren versus rijvaardigheidscorrectie

Aan het begin van elk nieuw verzekeringsjaar wordt de positie op de kortingsladder opnieuw vastgelegd. Allereerst wordt er gekeken naar je schadegedrag. Bij geen schade stijg je een trede. Bij een schade daal je met een maximum van 5 per schuldschade. Vervolgens wordt de rijvaardigheidscorrectie toegepast op basis van de rijvaardigheidsscore van het afgelopen jaar. Zo wordt je nieuwe positie op de kortingsladder bepaald. Je hebt dus zelf invloed op de korting die je krijgt.

Let op: rijvaardigheidscorrectie speelt geen rol bij het opgeven van de zuivere schadevrije jaren aan Roy-data. VOOROP© heeft dus geen extra invloed op jouw daadwerkelijke aantal schadevrije jaren.

Positie op de kortingsladderKortingspercentage
9,5 t/m 15 (maximale trede)85%
985%
8,583,75%
882,5%
7,581,25%
780%
6,578,5%
677,5%
5,576,25%
575%
4,573,75%
472,5%
3,571,25%
370%
2,567,5%
265%
1,562,5%
160%
0,557,5%
055%
-0,552,5%
-150%
-1,545%
-240%
-2,535%
-330%
-3,525%
-420%
-4,510%
-5Geen korting

Heb je een rijvaardigheidsscore van +12, dan ontvang je naast de bovengenoemde rijvaardigheidscorrectie in het nieuwe verzekeringsjaar eenmalig een extra korting van 5% op de netto premie.

Deze korting wordt ook gegeven als aan het einde van het verzekeringsjaar minder dan 12 maandscore beschikbaar zijn, omdat de verzekeringsnemer de Chipin niet onmiddellijk bij het ingaan van de verzekering heeft ontvangen, maar wel in al deze maanden een groene score heeft behaald.

Wat als aan het einde van het verzekeringsjaar minder dan 12 maandscores beschikbaar zijn?

  • Als je de Chipin niet onmiddellijk bij het ingaan van de verzekering hebt ontvangen, wordt de rijvaardigheidsscore bepaald aan de hand van de beschikbare maandscores.
  • Je rijdt zonder Chipin terwijl je deze wel hebt ontvangen, dan zal de maandscore worden bepaald op rood.
  • Er sprake van een technische storing buiten jouw schuld om, waardoor er geen of niet genoeg data kan worden verzameld, dan zal de score worden bepaald op oranje.