Vragen

Betaling

  • Over welke periode gaat de eerste incasso?

    Als je VOOROP© afsluit en laat ingaan tussen de 1ste en de 10e werkdag van de maand, dan gaat de eerste incasso over de ingangsperiode tot de eerste dag van de volgende maand (bijvoorbeeld 8 april tot en met 30 april). Als je de verzekering afsluit en laat ingaan tussen de 11e en laatste werkdag van een maand, gaat de incasso over de ingangsperiode van de verzekering tot de eerste dag van de maand erop volgend (bijvoorbeeld 15 april tot en met 31 mei).

    Mijn polismap
  • Hoe kan ik mijn betalingswijze aanpassen?

    Wanneer je de betalingswijze wil aanpassen kun je contact met ons opnemen via je persoonlijke polismap of via de e-mail.

  • Hoe kan ik mijn betalingstermijn aanpassen?

    Wanneer je de betalingstermijn wil aanpassen kun je contact met ons opnemen via je persoonlijke polismap of via de e-mail.

  • Mijn premie is niet goed afgeschreven?

    Wanneer je premie niet goed is afgeschreven kun je contact met ons opnemen via je persoonlijke polismap of via de e-mail.

  • Wat als mijn incasso door DAS is overgenomen?

    Wanneer je incasso door DAS is overgenomen loopt alle verdere communicatie over financiële zaken via DAS.

Mijn rijscore / digitaal dashboard

  • Wanneer heb ik inzicht in mijn rijscore/dashboard?

    Als VOOROP© in ons netwerk is geactiveerd, sturen we direct per mail je persoonlijke inlogcodes. Vanaf dat moment kun je altijd via je computer of smartphone inloggen op onze (mobiele) site. Na activering van de Chipin wordt per dag je score berekend. Alle informatie over je rijgedrag, locatie, brandstof efficiency, gereden ritten en andere gegevens kun je zelf inzien.

  • Hoe wordt mijn score bepaald als er een technische storing is?

    Als er sprake is van een technische storing buiten jouw schuld, waardoor geen of niet genoeg data kan worden verzameld, krijg je een oranje score.

  • Hoe kan het dat mijn Dashboard leeg is?

    Als je meer dan 100 km hebt gereden terwijl de Chipin in de auto is ingeplugd, maar je ziet geen data in het dashboard, dan is er waarschijnlijk iets mis. Neem dan contact met ons op. Dit kan via de mail of via je persoonlijke polismap.

  • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de score?

    Om jouw rijgedrag te bepalen, hanteren wij algoritmen. Hierop heb je zelf geen invloed (behalve natuurlijk door goed te rijden). De score wordt vervolgens bepaald door een extern datacentrum in Engeland aan de hand van de verzamelde data. Wanneer de snelheid bijvoorbeeld is aangepast waardoor je niet te hard gereden hebt, maar volgens onze Chipin wel, kun je een melding maken bij ons via de e-mail of via je persoonlijke polismap.

  • Als iemand anders in mijn auto heeft gereden, ben ik dan verantwoordelijk voor de score?

    De rijscore wordt bepaald aan de hand van de gegevens welke via de Chipin worden verzameld. Wanneer je een ander toestemming hebt gegeven om in je auto te rijden, ben je als verzekeringsnemer verantwoordelijk voor de rijscore en uiteindelijk ook de premie.

  • Hoe kan ik de VOOROP©-app gebruiken?

    Je kunt de VOOROP ©-app gratis downloaden in de App Store of Play Store. Zo kun  je ook via je telefoon of tablet je rijscore bijhouden. Let op: je moet wel eerst inloggen in het dashboard voor je de VOOROP©-app kunt gebruiken.

Mijn persoonlijke polismap

  • Hoe heb ik toegang tot mijn polismap?

    Als VOOROP© in ons netwerk is geactiveerd, sturen we je direct per mail je persoonlijke inlogcodes toe. Vanaf dat moment kun je altijd via je computer of smartphone inloggen op onze (mobiele) site.  Zo kun je zelf onder andere je polis, facturen en schades digitaal inzien.

  • Wat als mijn groene kaart niet zichtbaar is in mijn polismap?

    Je kunt de groene kaart vinden achter de polis in je persoonlijke polismap.

  • Ik ben mijn inlogcodes vergeten?

    Als je de inlogcodes bent vergeten kun je onder het inlogscherm klikken op ‘wachtwoord vergeten’. Je krijgt dan automatisch een nieuw wachtwoord toegestuurd. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op via de mail.

  • Ik heb geen inlogcodes ontvangen.

    Als je geen inlogcodes hebt ontvangen kun je contact met ons opnemen via de mail.

Mijn privacy

  • Hoe waarborgt VOOROP© mijn privacy?

    VOOROP© heeft een privacy statement waarin is vastgelegd wat wij met jouw persoonsgegevens mogen doen en wat niet. Zo weet je dat VOOROP© jouw persoonsgegevens niet voor andere doeleinden zal gebruiken. De gegevens worden opgeslagen bij een professionele partij die uitgebreide veiligheidsmaatregelen (o.a. conform ISO 27001) heeft genomen om te voorkomen dat onbevoegden jouw gegevens kunnen inzien.

Schade

  • Met welke herstelbedrijven werkt VOOROP© samen?

    Op de groene kaart staat vermeld met welke schadebedrijf VOOROP© samenwerkt. Wanneer je er toch voor kiest de schade te herstellen door een ander schadebedrijf, dan heb je naast het overeengekomen eigen risico, ook €350,- eigen risico. Het restant van het schadebedrag wordt door ons vergoed.

  • Als ik toch mijn auto wil laten herstellen door mijn eigen dealer, wat zijn dan de consequenties?

    Wanneer je er toch voor kiest de schade te herstellen door een ander schadebedrijf, dan heb je naast het overeengekomen eigen risico, ook €350,- eigen risico. Het restant van het schadebedrag wordt door ons vergoed.

  • Kan ik bij ruitbreuk direct naar Carglass of Autotaalglas?

    Op de groene kaart wordt apart vermeld met welke schadeherstelbedrijven VOOROP© bij ruitbreuk samenwerkt.

  • Als mijn auto niet meer kan rijden, kan deze dan op kosten voor VOOROP worden weggesleept?

    VOOROP© helpt je verder wanneer je door een schade aan een auto en/of de bestuurder of een inzittende niet verder kan rijden of wanneer verder rijden niet meer verantwoord is. Binnen Nederland wordt je auto geborgen/vervoert naar de gewenste bestemming in Nederland. Ook het taxivervoer van de inzittenden en hun bagage wordt vergoed. Buiten Nederland wordt je auto geborgen/vervoert naar de dichtstbijzijnde garage, mits de vervoerskosten niet hoger zijn dan de vervangingswaarde van de auto. Jouw terugreis wordt volgens de voorwaarden vergoed.

Mijn dekking

  • Mag er iemand anders in mijn auto rijden?

    Er mag iemand anders in je auto rijden mits je hier toestemming voor geeft. In de voorwaarden lees je welke dekkingen nog van toepassing zijn.

  • Heb ik ook dekking als ik pech krijg in het buitenland?

    Er is dekking in alle landen welke op de groene kaart vermeld staan, mits deze niet zijn doorgehaald.

  • Kan ik mijn Oldtimer ook verzekeren bij VOOROP©?

    Nee, het is niet mogelijk je Oldtimer via VOOROP© te verzekeren.

De chipin

  • Van wie is de Chipin?

    De Chipin is eigendom van VOOROP© en je krijgt hem in bruikleen.

  • Wat gebeurt er als ik geen Chipin heb ontvangen?

    Als je de Chipin niet binnen 7 werkdagen na je betaling hebt ontvangen, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan nagaan wat er mis is gegaan. Je kunt contact met ons opnemen via je persoonlijke polismap of via de mail.

  • Wat gebeurt er als ik de Chipin niet activeer?

    Als we zien dat je de Chipin niet hebt geactiveerd, ontvang je van ons een herinneringsmail. Als je de Chipin niet activeert, kunnen wij geen metingen verrichten. Er zal dan een rode score worden toegekend. Het uiteindelijk niet activeren kan gevolgen hebben voor de voortzetting van de verzekering.

  • Wat gebeurt er als ik de Chipin eruit haal?

    Als je de Chipin uit je auto haalt, kunnen wij niet controleren of je veilig rijdt. Je krijgt dan een rode score. Het enige moment dat je de Chipin wel uit de auto mag halen is bij een onderhoudsbeurt van de auto.

  • Wat als mijn auto met de Chipin wordt gestolen?

    Als je auto wordt gestolen, krijg je van ons bij je vervangende auto een nieuwe Chipin. Neem bij diefstal altijd contact op met de politie. Ga nooit op grond van de locatie die je in je dashboard kunt zien, je auto zoeken. Mocht alleen de Chipin worden gestolen, neem dan contact met ons op. Je kunt contact met ons opnemen via je persoonlijke polismap of via de mail.

  • Wat moet ik doen als mijn Chipin kapot is?

    Als je Chipin niet meer werkt, is je auto dus niet verbonden met ons netwerk. Wij zullen dan een mail sturen om bij je te checken wat er aan de hand is. Je kunt ook contact met ons opnemen en een nieuwe Chipin opvragen. De oude, defecte Chipin dient dan wel naar ons te worden teruggestuurd. Je kunt contact met ons opnemen via je persoonlijke polismap of via de mail.

  • Als mijn Chipin niet werkt, krijg ik dan wel korting?

    Als er sprake is van een technische storing buiten jouw schuld, waardoor geen of niet genoeg data kan worden verzameld, krijg je een oranje score. Hierdoor blijft je premie gelijk, je stijgt dus niet extra hard op de kortingsladder.

  • De garage wil mijn Chipin verwijderen, kan dat?

    Dat is geen probleem, zolang deze maar weer wordt terugplaatst op het moment dat je weer gaat rijden.

  • Kan ik de verzekering voortzetten zonder de Chipin?

    Uw VOOROP© verzekering is alleen geldig in combinatie met de Chipin. Zonder de Chipin is de verzekering dan ook niet geldig.

  • Past de Chipin in elke auto?

    VOOROP© accepteert alleen auto’s waar de Chipin in kan worden geïnstalleerd. Bij sommige auto’s is er echter een verleng stuk nodig om de stekker te kunnen plaatsen. Wanneer dit nodig is zal deze automatisch met de stekker worden meegeleverd.

  • Hoe meet de Chipin mijn rijgedrag?

  • Wat is een Chipin?

    De Chipin is een zogenaamde ‘OBD2 stekker’. Je sluit de Chipin aan op de OBD2-poort van de auto. Zo kan de Chipin meelezen met de informatie  die het motormanagement systeem van de auto afgeeft. Omdat de Chipin alleen mee leest kan het geen verstoringen aan het motormanagementsysteem veroorzaken.

  • Hoe meet de Chipin een optrek- of rem incident?

    In de Chipin zit een accelerator, deze meet welke g-krachten er op de auto plaatsvinden. Op het moment dat de ingestelde grenswaarde bereikt wordt, geeft de accelerator een signaal af en weet het systeem dat er een incident heeft plaatsgevonden. Je kunt dit zien als een kom  waar  een knikker in ligt. Als je de kom beweegt zal de knikker in de kom heen en weer rollen. Als de voorkant van de kom in beweging komt dan zal de knikker naar achteren rollen, als je de kom vervolgens weer recht zet zal de knikker naar voren rollen.  Wegrijden uit stilstand is als een knikker die naar achteren rolt en bij remmen naar voren. Vliegt de knikker uit de kom/buitende ingestelde grenswaarde dan is er een gebeurtenis gemeten die wij registreren als optrek- of rem incident.

    Nu is het zo dat je behoorlijk  moet optrekken voor je een optrek incident hebt en ook echt stevig moet remmen wil je een rem incident veroorzaken. Echter de overschakeling van remmen naar weer rijden en van rijden naar weer remmen kan sneller een optrek- of rem  incident veroorzaken.

    Voorbeeld: Je komt aanrijden bij een stoplicht, deze staat op rood, je remt af en als hij op groen springt geef je gas. Dit is een moment dat er heel snel een optrek incident kan ontstaan. Denk hierbij weer aan die kom met de knikker. Bij het afremmen gaat de knikker naar voren in de kom en op het moment dat je gas geeft rolt hij veel harder naar achteren dan wanneer je vanuit stilstand was gaan versnellen.

    Vanuit een veiligheidsperspectief gebeurt hier eigenlijk hetzelfde : je bent aan het remmen  als je ineens weer gas geeft of omgekeerd . Vaak is de handeling van het remmen nog niet afgesloten en trek je ineens weer op. Dit is een veroorzaker van veel kop staart aanrijdingen. Waarschijnlijk heb je dit rijgedrag  met versnellen en vertragen in files zelf ook wel eens meegemaakt.

     

  • Hoe wordt mijn score vastgesteld?

    Per rit wordt er een score bepaald. Hiervoor worden 5 factoren gebruikt: snelheid; remmen; optrekken; tijdstip en locatie. Deze  factoren hebben ieder een eigen weging in de score (niet iedere factor weegt even zwaar). Voor de score van de hele dag worden alle ritten aan elkaar geplakt en als één grote rit beoordeeld. Hierdoor kan het voorkomen dat de dag score niet overeenkomt met het gemiddelde van de ritten van die dag. Dit kan door de gereden afstand komen maar ook door de weging en combinatie van de factoren. Als je bijvoorbeeld in iedere rit een foutje hebt gehad op een verschillend onderdeel dan kan het zijn dat er voor de dag score  ineens een lagere score uitkomt. Uiteindelijk wordt per maand een totaal score berekend. Deze score is bepalend voor de premieteruggave. In het digitale dashboard of de App kan de rijder zelf zijn score en daarbij behorende incidenten zien. Zo kan de rijder gemakkelijk zien waar er verbeteringen van het rijgedrag mogelijk zijn.

Opzeggen of overstappen

  • Hoe moet ik VOOROP© opzeggen?

    Na een jaar is je verzekering dagelijks opzegbaar. Stuur hiervoor een mail naar je eigen adviseur. Tussentijds opzeggen binnen het eerste jaar kan alleen als je de auto verkoopt of als de auto wordt gestolen. Er is dan geen te verzekeren object meer en dus wordt de verzekering beëindigd.

  • Kan ik mijn verzekering telefonisch opzeggen?

    Het is alleen mogelijk de verzekering per brief of mail op te zeggen. Stuur deze brief of mail naar je eigen adviseur. Je adviseur wordt vermeld op het polisblad.

  • Wat gebeurt er als ik mijn auto verkoop of overstap naar een andere verzekeraar?

    Bij aankoop van een nieuwe auto, kun je de Chipin gewoon overzetten. Wij zullen dit per mail aan je bevestigen.

    Als je je auto verkoopt en geen eigen auto daarvoor terugkoopt of een andere verzekering aanschaft, vragen wij je om de Chipin binnen 1 maand terug te sturen naar VOOROP©: Antwoordnummer 2540, 3430 VB Nieuwegein.

    Wij zullen het daadwerkelijke aantal schadevrije jaren (dus zonder rijvaardigheidscorrectie) doorgeven aan de nieuwe verzekeraar.

    Zorg dat je de Chipin (en eventueel verstrekte extender) binnen een maand naar ons terugstuurt, anders zijn wij genoodzaakt om €75 euro in rekening te brengen.

Kortingsladder

  • Wanneer stijg of daal ik op de kortingsladder?

    Aan het begin van elk nieuw verzekeringsjaar wordt de positie op de kortingsladder opnieuw vastgelegd. Allereerst wordt er gekeken naar je schadegedrag. Wanneer je geen schade rijdt, stijg je één trede. Bij schade daal je met een maximum van 5 treden per schuldschade. Vervolgens wordt de rijvaardigheidscorrectie toegepast op basis van de rijvaardigheidsscore van het afgelopen jaar.

  • Heeft de rijvaardigheidscorrectie invloed op mijn schadevrije jaren?

    De rijvaardigheidscorrectie heeft geen invloed op je daadwerkelijke schadevrije jaren. Zolang je VOOROP© rijdt, geven wij je door middel van de rijvaardigheidscorrectie een extra stijging of daling op de kortingsladder. Als je VOOROP© opzegt, vervalt de rijvaardigheidscorrectie en geven wij de daadwerkelijke score door aan de nieuwe verzekeraar.

Mijn polisblad

  • De gegevens op mijn polisblad zijn niet juist

    Zodra je het polisblad ontvangt willen we je vragen deze nauwkeurig te controleren. Als de gegevens op jouw polisblad niet kloppen willen we je vragen dit zo spoedig mogelijk bij ons te melden. Je kunt contact met ons opnemen via de e-mail of je persoonlijke polismap.